Ciasta, ciasteczka, uwielbiamy je wszyscy. Od pewnego czasu staram się unikać kupowania ciastek i stawiam na swoje wyroby. W ramach cyklu „Sandicious i Sylwia Witek gotują z Vivio” przygotowałam dla Was przepis na bezglutenowe ciasteczka z mąki ryżowej.

BEZGLUTENOWE CIASTECZKA Z MĄKI RYŻOWEJ

Obecnie, w “świecie dietetyki” można zauważyć swoistą nagonka na popularną w Polsce najbardziej oczyszczoną z mąk – mąkę pszenną. Powszechnie przekazywana jest informacja, że zawiera ona jedynie “puste” kalorie. Jest to jednym z powodów dla którego coraz większym uznaniem cieszą się przepisy na dania bez mąki. A czasami także bez jajek, mleka, cukru i bazujące na produktach roślinnych. Wskazuje się też na zamienniki mąki pszennej w kuchni. Wraz z omawianym zjawiskiem, na rynku żywnościowym pojawiło się mnóstwo zamienników
mąki pszennej i dzięki temu  asortyment mąk bezglutenowych, roślinnych i bogatych odżywczo znacznie się powiększył. Wśród nich znajdziemy m.in. mąkę ryżową, która cieszy się sporym zainteresowaniem. Dlatego dziś przedstawiam przepis na bezglutenowe ciasteczka z mąki ryżowej

Składniki:
-1 jajko
-2-3 łyżki mleka
– łyżka miodu lub ksylitol
-1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
-3 krople olejku migdałowego
Dodatkowo:
-50g czekolady (dla diabetyków polecam gorzką)
PRZYGOTOWANIE:
1.Wszystkie składniki umieść w misce i wymieszaj ze sobą aż uzyskasz jednolitą konsystencję. Ciasto powinno być plastyczne i niezbyt suche.
2.Do miski dodaj kawałki czekolady
3.Odstaw ciasto na około 15 minut, aby mąka ryżowa lekko napęczniała.
4.Z gotowego ciasta ulep kulki mniej więcej wielkości orzecha włoskiego i ułóż na blasze wysłanej papierem do pieczenia
5.Nastaw piekarnik na 180 stopni i piecz ciasteczka przez ok. 15 minut, do momentu aż się zarumienią
6. Delektuj się smakiem

A więcej o mące opowie dietetyk Sylwia Witek.
Mąka ryżowa, charakterystyczna dla kuchni japońskiej, stanowi dobry zamiennik mąki pszennej dla osób na diecie bezglutenowej. Powstaje w wyniku zmielenia ziaren ryżu i wyróżnia się jej dwa rodzaje – białą i brązową (w zależności od tego z jakiego ryżu – białego czy brązowego została wyprodukowana). Z tego wynikają też różnice w składzie każdej z tych mąk.

Mąka ryżowa dostarcza składników mineralnych, witamin i błonnika, które wywierają korzystny wpływ na zdrowie człowieka. Spośród witamin należy wymienić: witaminę B1, B6, niacynę oraz żelazo, magnez i cynk. Mąka ryżowa dostarcza węglowodanów, zawiera też
błonnik pokarmowy. Jednocześnie zawiera niewiele tłuszczu. Mąka ryżowa otrzymywana z ryżu brązowego zawiera więcej błonnika, witamin i składników mineralnych (które znajdują się w otoczce ryżu) w porównaniu do mąki, wyprodukowanej z
białego ryżu.

Mąka ryżowa jest polecana szczególnie osobom z celiakią i borykającym się z zaparciami. Dzięki wysokiej zawartości błonnika i skrobi opornej wpływa na regulację pracy jelit i rozwój korzystnej flory bakteryjnej, odpowiedzialnej też za prawidłowe procesy w obrębie jelit. Ponadto zapewnia uczucie sytości i może wpływać na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Dzięki sporej ilości witamin z grupy B oraz magnezu wpływa korzystnie na pracę i napięcie mięśni.

Mąka ryżowa ma zastosowanie w kuchni jako składnik ciast, ciasteczek, a także do przygotowywania makaronów, naleśników, racuszków i jako zagęszczacz do sosów i zup. W kuchni azjatyckiej na jej bazie przygotowuje się makaron, słodycze i pieczywo.